W114 W115 /8 Mercedes Benz Oldtimerforum

Algemeen => W114 W115 Cafe => Topic gestart door: wim.booij@gmail.com op 19 juni 2013, 12:03:14

W114 W115 strich8 Mercedes Benz Oldtimerforum

Titel: Aanschaf advies
Bericht door: wim.booij@gmail.com op 19 juni 2013, 12:03:14
Dag,

Ik ben op zoek naar een w114 of w115 die op LPG of benzine loopt. Ik kan over een aantal zaken geen info vinden.

-de pro's en cons van een 220 t.o.v. van een 200
-de pro's en cons van een 4-cil t.o.v. een 6-cil qua onderhoud etc.
-zijn er minder types die je eigenlijk beter niet kunt kopen?

Ik wil de auto gaan gebruiken voor korte ritjes (paar keer per week) en kan hem stallen in mijn garage.

Is er iemand in de buurt van Enschede die mij verder kan en wil informeren?

Advies voor de aanschaf?

Dank!
Wim


Titel: Re: Aanschaf advies
Bericht door: wiebren op 19 juni 2013, 20:35:47
Hallo Wim

je wilt een w114 of een w115 kopen.

hoeveel verstand heb je van deze auto"s ?
en let vooral op de roestduivel goed onder de maten kijken en de chassis balken.
een slechte moter is te vervangen door een andere maar een slecht koets werk daar loop je financieel echt op leeg.

wat betreft de motoren een 4 of een 6 cylinder ja de ene heeft maar 1 carburateur en de andere hebben 2 carburateurs en die zijn echt moeilijk af te stellen moet je gewoon weten wat je doet.
een 4 cylinder is simpeler die carburateur is zelf op de keuken tafel wel te reviseren is niet echt moeilijk.
en dan nog een belangrijk ding wat is je budget je vind nu niet zomaar een goeie w115 voor weinig geld.

ik wens je suc6 met je zoektocht.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Titel: Re: Aanschaf advies
Bericht door: pascalvd op 19 juni 2013, 20:59:34
hallo wim

wat wiebren zegt kan ik mij helemaal bij aan sluiten

ben je technisch nee   dit valt te leren als je er voor open staat maar ga dan eerst op zoek naar een sleutel club of mensen die er verstand van hebben 
 vraag altijd eentje met kennis van de auto mee bijv. een forum lid uit jouwn buurt  en geeft deze man of vrouw een iets te drinken en iets te drinken voor de auto  dit is erg aan te raden  er zijn plekken die jij niet ziet en een ander al bij de hand heeft gehad

verder nog wat pijn punten a w114/w115
kijk onder de matten hoe lijkt het
vraag brutaal of je hem nat mag maken goed nat maken ! en kijk of er enige water vorming is wacht gerust 20 min er komt meestal wel water
water bak vooraan bij te motor dat rooster voor het raam flink wat water in gooien meestal zijn de door laten verstopt en dus roest onder in je waterbak van je ventilator dus uit eindelijk water binnen beteken motor er uit en interieur er uit en lassen
ga met een magneetje bij de dorpels en deuren langs magneetje niet plakken plamuur klop er tegen aan en luister naar het verschil
in alle hoekjes voorzichtig prikken met een sleutel kan op roest
bekijk de auto van onder als alles overdreven zwart is kan het te mooi zijn om waar te zijn
mee gespoten binnen schermen (rondom het wiel ) is ie over gespoten
koffer bak mooi droog en schoon kijk ook hier onder de matten
raam rubbers mooi heel en niet droog of gescheurd betekent meestal ook water
geen speling op het schakelen is een hel om te vervangen
indien schuifdak :loopt het allemaal lekker en kan ie zn water kwijt achter


mocht dit alles niet aanwezig zijn dan praat je over een goede auto  maar is het een hollander deze rijden winters meestal door zout dat is funest  :'(

en  kwa onderdelen er word wel minder te vinden omdat wiebren er diverse heeft gesloopt  8)  ;D  deze heeft wel diverse onderdelen liggen 8)

succes met de zoektocht gr pascal
en plaats anders een linkje of een foto dan kunnen we hier mischien al op voor hand zeggen  doe het of doe het niet of wat je zal komen staan te wachten
Titel: Re: Aanschaf advies
Bericht door: wim.booij@gmail.com op 20 juni 2013, 12:21:42
Heren,

Bedankt voor de berichten. Ik heb eerder Amazones gehad en weet de moeilijkheden daar. Ook heb ik een kever. Roest is onze grootste vijand :-)

Dat van die dubbele carb op een 6 cilinder wist ik niet. Goed om te weten en weer een reden om de w108 echt af te schrijven als nieuwe auto.  4-cil lijkt me eigenlijk makkelijker, maar klinkt en rijdt vast ook minder.

Ik zoek geen roestbak, maar heb ook geen 10.000 euro. Ik heb er onlangs een bekeken, een 115. Was netjes gerestaureerd en had geen roest op de bekende plekken. De verkoper benadrukte wel dat ie niet buiten komt als het regent. Kan goed zijn (want dan is ie zuinig op zijn MB) of kan slecht zijn (niet waterdicht). Deze 115 had geen schuifdak. Uit de uitlaat kwam geen doorlopende regelmatige puf, dus ik vraag me af of alle cilinders vuurden. De motor zag er zeer netjes uit en ook de balken in het motorvak.

Lekken w115s vaak? En zo ja, waar? Binnenschopborden? Matten nat?

Rijden ze zonder aanpassing op LPG? Of moet je klepzetels en kleppen harden? Is het verbruik ernstig slechter op LPG?


Alvast dank!



Titel: Re: Aanschaf advies
Bericht door: pascalvd op 20 juni 2013, 18:51:36
hallo wim  mooi dat je al ervaring hebt

Mercedes heeft al harde klep zittingen het is een aluminium kop  dus weinig aan passing voor lpg kwa kop
je moet allen ff kijken hoe of waar je het lpg stuk tussen zet maar in percipe is het niet moeilijk  je moet het allen tegenwoordig laten inbouwen door een lpg boer  met dank aan de heren in den haag

en kwa lekkerij net zo veel als een w114

het verschil tussen een w114 en w115  is w114 zijn alle 6 cilinders en de coupe's  dus de roest/water  plekken zijn het gelijk 

het voor naamste plek is de water bak van je kachel ventilator deze heeft klepjes er onder zitten en daar zit 90 % troep voor en dan kan het water niet weg dus roest  dat kan 2 kanten op naar buiten of naar binnen
maar voor de rest alles is water gevoelig   het is 40 jaar oud dus de rubbers ook maar neem dan gewoon dat lijstje aan  van gooi er water over heen en wacht en kijk waar er water komt

en on regel matig puffen is bij benzine msichien een kwestie van bougies rotor  verdelerkap of bougie kabels  of verkeerd mengsel

een 4 pitter benzine komt ook wel netjes met het verkeer mee   en wat de dubbele carberateur betreft als ie een keer goed staat dan is het ook klaar dan heb je ook een bak beest  rijd ook heerlijk  maar neem geen  250  2,8  dus een 280 met enkele nokkenas  dit is normaliter een 250 op geboord naar een 280 dus koel problemen


gr