W114 W115 strich8 Mercedes Benz Oldtimerforum

Auteur Topic: motor loopt 20 seconden en stopt dan...  (gelezen 8319 keer)

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Gepost op: 17 september 2012, 00:38:04 »
Mijn /8 heeft enkele jaren stilgestaan.
Nieuwe accu er in.
Start na veel proberen tóch, maar loopt dan gedurende 20 seconden en stopt er dan plotseling mee alsof de gastoevoer gestopt wordt. Hierna enige tijd niet te starten. Paar minuten wachten; starten en lopen, maar dan weer hetzelfde verhaal !
Als de motor loopt reageerd hij goed op het gaspedaal.
Weet iemand waar ik het zoeken moet ?

dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2012, 08:05:20 »
diesel, benzine, lpg?

pascalvd

  • Benz Freak
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Benzine
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2012, 19:52:46 »
diesel, benzine, lpg?
lpg als ik zo lees :
Citaat
en stopt er dan plotseling mee alsof de gastoevoer gestopt wordt


kijk eens of alle draden nog goed zitten en kijk ook even naar de lpg flow control
lijkt wel of er een draadje naar de afsluiters loopt en en die los loopt of slecht contact heeft oxidatie tijd stil gestaan zou zomaar kunnen

succes gr pascal ut de lemmer

ps hoe veel jaar heeft ie stil gestaan

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2012, 22:26:51 »
Het gaat inderdaad om LPG...
Wat is de "flow-control ?
Bestaat er een uitleg/ instructie "lpg voor dummies" ?
Er zit geen compu bij, dus érg moeilijk kan het niet wezen ?

Zelf dacht ik het volgende; Starten gaat heel moeizaam, matige/zwakke vonk. Stel dat de gasinstallatie een slecht contact heeft met óf de - óf de +, kan het dan zijn dat de installatie reageert alsof de motor niet loopt; zoals bv het geval is als het contact wel aanstaat, maar de motor niet loopt. In zo'n geval wordt de gastoevoer automatisch na enkele seconden afgesloten....
Optie zou zijn om rechtstreeks de min en de plus op de installatie aan te sluiten.... Welke aansluitingen gebruik ik hiervoor ?

dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 13:29:42 »
hoe stop je de gastoevoer dan? Nee, dat moet gewoon blijven zitten.


De gasklep wordt opengestuuurd door een relais wat getriggerd word door de bobine, als hij loopt, ligt het daar dus niet aan.


Als je een slechte ontsteking hebt, is starten en probleem, dus eerst ontsteking nakijken.
Vervolgens kijken of de carburateurs niet lek zijn en of de chokekleppen goed staan.

Uit je eerste post lijkt het dus dat het probleem zich alleen voordoet met stationair lopen.

Hoeveel toeren draait hij stationair?
Als hij een tijdje gelopen heeft (ik neem aan verhoogd toerental), blijft hij dan wel lopen stationair?
Stinkt het na een tijdje lopen (tranende ogen = te arm afgesteld, Gaslucht=te rijk)
Carburateurs synchroon als van toepassing.

legio mogelijkheden....

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2012, 00:31:01 »
Omdat het er op leek dat het telkens ongeveer 20 seconden was wanneer hij er mee op hield, heb ik geexperimenteerd met gasgeven. Gedurende deze 20 seconden is de reacite op het gaspedaal goed. Komt goed op toeren, houdt niet in, etc.
Ook wanneer je de motor een hoog toerental laat lopen stopt plotseling de motor na de genoemde tijdsduur.

Nu je aangeeft dat het relais gestuurd wordt door de Bobine, denk ik dat het probleem inderdaad in die hoek zit. Eerst zal ik de contacten van plus en min schoonmaken, kijken of de vonk (direct van bobine verbeterd. gebeurd dit niet, dan vervang ik de bobine.
De rest van het cirquit zal ik dan qua vonk natuurlijk nalopen.

Maar wat wordt bedoeld met de eerder genoemde "kijk naar de gasflow" ?

dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2012, 07:49:11 »
ik denk dat het relais bedoeld wordt!

20 seconden is al ruim over de tijd dat de lpg klep weer automatisch dichtgaat, dus dat zal het probleem niet zijn.

Loopt hij beter als er gas gegeven wordt of stationair?

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2012, 22:33:15 »
Goeie vraag.
Zonder gasgeven, sloeg ie af.
Dus hij loopt beter mét gas geven...
Waar denk je aan ?

dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2012, 07:05:59 »
lpg verdamper afstelling....
Hoofdregelventiel afstelling....

wat voor verdamper zit er op?
Post anders een foto van je verdamper...

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2012, 18:52:49 »
Vandaag systematisch aan de slag geweest.
Eindconclusie:
De + van de bobine rechtstreeks aan de + vd accu maakt dat de ontsteking beter werkt; starten gaat vlotter en blok loopt mooier, maar na 20 seconden stopt de motor nog steeds. Conclusie; de verbindingen naar het contactslot en terug moet ik schoonmaken, maar de oplossing die ik zoek ligt niet in dit stuk van de elektrische installatie.
Zowel de + als de - van de relais op de verdamper rechtstreeks op de accu, waardoor tijdens de test het gas blijft lopen, ongeacht op de motor loopt of gestopt is. Ook hier stopte de motor na 20 seconden.. Conclusie: Het probleem zit niet in het lpg systeem.

Op dit punt aangekomen blijft er weinig over.. Voor de zekerheid even een andere bobine gemonteerd waarvan ik zeker weet dat ie goed is. De contactpunten zien er mooi uit. Liften van de punten genereerd een goede vonk. Probleem blijft...

Ik dénk dat het probleem de verdelerkap is. Alle aansluiting van zowel laag als hoogspanning bekeken. De rotor zat erg los op de rotoras, maar klem-ijzertje iets verbogen en zit nu goed vast. Het mocht niet baten...
Nadat ik de rotorpuntjes en de zwartgeblakerde inbrandingsputjes in de verdelerkap schoongeborsteld had , startpoging; 30 seconden !

De verdelerkap is door de vorige eigenaar gemonteerd.

Wie is het eens met de conclusie dat er mogelijk een onjuiste verdelerkap gemonteerd is ???



dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2012, 07:08:57 »
let op, je bobine is standaard niet geschikt om zonder voorschakelweerstand te werken.
Het is raar dat hij wel 20 à 30 seconden loopt. Met een slechte verdelerkap zou het starten juist moeilijker zijn.

Zijn de carburateurs goed afgesteld? Loopt hij wel op benzine?

jero

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 19
    • 6 cyl
    • W114
    • Diesel
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2012, 17:29:20 »
Mogelijke oplossingen waarmee ik aan de slag ga:
- condensator vervangen
- controleren of er misschien na 20 seconden sprake is van lpg én benzinetoevoer....
Ben benieuwd naar méér ???

Op benzine loopt ie niet...

dvdoornik

  • Algemeen Lid
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
    • 6 cyl
    • W114
    • Gas
Re: motor loopt 20 seconden en stopt dan...
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2012, 07:09:43 »
eerst maar eens het benzine gedeelte controleren dan, je moet eigenlijk een lopende motor hebben op benzine voor de afstelling en daarna het lpg gedeelte bekijken.