Geachte mede-forumleden,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben een 18-jarige jongen verliefd op oude Mercedessen. De schuld hiervan ligt waarschijnlijk bij het feit dat ik op mijn geboortedag gereden werd in een witte Mercedes W123. Ik heb in september 2021 dan ook een W115 op de kop getikt. Zie onderstaande link.
Een prachtige auto al zeg ik het zelf. Mijn lievelingskleur, het originele grote witte stuur voorin, een automaat op benzine en gas. Kortom, ik was verliefd.
Van binnen en buiten perfect. Echter was de motorruimte niet bijzonder mooi. Op de weg terug naar huis was de drijfstanglager versleten, dit omdat we niet de motorolie hadden ververst nadat de auto een aantal maanden had stil gestaan
. Ik weet het, stom, simpelweg niet aan gedacht.
Bij de koop kregen we een donormotor erbij. Dit was exact hetzelfde blok maar dan voor een schakelbak. Na enige tijd informatie inwinnen hebben wij de inmiddels kapotte motor eruit gehaald en de 'nieuwe' motor in de Mercedes gehangen. Van de week was het moment van de waarheid. Voor het eerst ging de Mercedes weer starten. Wonder boven wonder deed hij dit, echter liep hij op 3 van de 4 poten. Geen groot probleem. Echter toen de motor lekker warm gedraaid was hoorden we een steeds harder kloppend geluid, bleek, een zuiger was gebroken.
En dit keer hadden we er nog wel verse olie ingedaan
Nu zit ik een beetje met een dilemma. Er zijn een aantal mogelijkheden binnen mijn vizier. Wanneer je een andere ziet hoor ik dit uiteraard ook graag.
Mogelijkheid 1; We schroeven de 2 motoren (die we al hebben) uit elkaar en maken hiervan met wat benodigde nieuwe onderdelen één complete motor.
Mogelijkheid 2; We kopen een gereviseerde motor erbij en hangen deze in de Mercedes.
Hierin zitten nog een aantal opties. Zelf wilde ik graag op LPG rijden, mede door de aantrekkelijke brandstofprijzen, echter heb ik al van een aantal medeliefhebbers vernomen dat Mercedessen nooit lekker op gas lopen, en ondanks het feit dat het 's winters af en toe lastig starten is wilde ik het toch proberen. Van veel kenners hoor ik dat het beste is om een gereviseerde diesel motor te kopen inclusief automatenbak en aandrijflijn. Echter is dit ook niet het einde van alle tegenspraak. Deze oude diesels mogen immers niet meer in de mileuzone's, niet dat ik dit dagelijks van plan was, maar het is af en toe toch makkelijk als je daar geen rekening mee hoeft te houden. Plus deze auto ombouwen naar diesel is een hoop werk en geld. De laatste mogelijkheid is om een benzine motor te kopen en gewoon op benzine te rijden.
Ik hoor graag jullie kijk op de zaak. Zelf heb ik er niet de bergen verstand van dus alles is welkom
Trouwes nog een vraag. Bij het rondneuzen hoorde ik dat Mercedes geen betere motoren heeft gemaakt dan die van de W124. Ik kreeg de tip deze in de auto te hangen. Nu is mijn vraag, is dit mogelijk en nogmaals wat is jullie kijk op de zaak?
Bij voorbaat dank.
Groetjes Jan, Krimpen aan den IJssel
Foto:
https://photos.app.goo.gl/dWZ3QoyHuyJyP5Kb9