Hallo allen,
Ik ben de trotse eigenaar van een blauwe W115 op benzine en lpg (op de foto aan de Amalfikust afgelopen zomer). Erfenis van vader en vanaf dat moment het nodige laten reviseren, nagenoeg alle onderdelen onder de motorkap. Inmiddels heb ik zo'n 10.000km gereden. In het begin liep ze niet zo soepel. Het heeft enige tijd geduurd om de oneffenheden eruit te krijgen, maar daarna liep ze als een zwitsers klokje.
Onlangs begon ze lichtelijk te stotteren. Bij het openen van de motorkap bleek de kleppendeksel onder de olie te zitten. Hierop ben ik naar mijn monteur gegaan om de auto te laten nakijken. Omdat ze net 10.000km heeft gelopen zijn standaard de bougies, rotor, verdelerkap en bougiekabels vervangen. Verder zijn de ontsteking nagemeten en bleek uit een hittemeting van de uitlaten op het blok dat cilinder 3 substantieel warmer wordt dan de rest. Op gevoel denkt hij dat het blok onderdruk vertoont dat eerder past bij 100.000km dan bij niet 10.000km.
Hierop ben ik bij de motorrevisie-monteur langsgeweest. Hij is van mening dat het geen onderdruk is en dat het in de ontsteking of het brandstofmengsel moet worden gezocht. Hij wijst ook graag naar de lpg-verdamper omdat hij anti is maar aangezien het probleem zich ook op benzine voordoet is dat onwaarschijnlijk. Hij heeft de kleppen gesteld en was niet te spreken dat dit met een lpg auto pas bij 10.000km gebeurd. Volgens hem moet minimaal elke 5.000km een controle plaatsvinden. Eén uitlaatklep zat nagenoeg dicht en nu staan ze extra ruim. Op de vraag of de beperkte uitlaatklepspeling tot schade in het blok heeft kunnen leiden antwoordde hij: "zou kunnen." Ik maak me dus wat zorgen.
Alhoewel ik in de tussentijd rijden beperk merk ik dat het stotteren en schudden langzaam meer wordt. Vooral als ze koud is op lage snelheden. Ze houdt soms ook in wanneer ik gas geef. Op bedrijfstemperatuur loopt ze beter, maar niet 100%. Naar mijn idee zonder compressieverlies. Na de wisseling van bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap is ze overigens onregelmatiger gaan lopen. Het stotteren en schudden kent geen patroon/ritme. Omdat ik het niet vertrouw en eventueel verdere schade wil voorkomen rijd ik momenteel niet meer.
Ze staat ingepland bij een derde monteur die vakkundig is, eerlijk en enigszins ervaring heeft met oudere auto's maar echter niet met een w115. Om hem op weg te helpen ben ik opzoek naar invalshoeken van de mogelijke oorzaak. Hij heeft overigens kort geluisterd en de vermeende onderdruk gecontroleerd maar denkt niet dat het uit het blok komt. Hopelijk heeft hij gelijk.
Wat denken jullie bij het lezen van bovenstaande? Enige ideeën van een mogelijke oorzaak?
Ik ben zelf niet technisch maar heb wat fora afgestruind voor mogelijke invalshoeken. Zo heb ik het oliepeil van de carburateur gecontroleerd en dat was goed. Een andere mogelijke invalshoek (met mijn lekenkennis) is een vacuümlek, maar of dat plausibel is... Tot slot blijft mijn zorg over het blok zelf. Bijvoorbeeld een cylinderveer die niet goed is? Maar zou het stotteren en schudden dan niet symmetrisch zijn? Of heb ik dat mis met mijn lekenkennis?
Hopelijk hebben jullie wat invalshoeken en kunnen jullie eventueel een en ander uitsluiten. Zijn mijn zorgen om het blok terecht?
Groeten uit Den Haag,
Danny